SOS International ejes af 24 nordiske forsikringsselskaber og er markedsledende indenfor personlig assistance til nordiske kunder. De hjælper alt fra expats der er fanget i naturkatastrofer, turister der brækker ryggen i thailand til familien der får motorstop på ferien i Europa – eller i Danmark for den sags skyld. Bare for at nævne nogle få eksempler.
Til at håndtere alle disse sager, der ofte strækker sig over mange dage og involverer mange forskellige sagsbehandlere og lokale underleverandører, benytter SOS International et sagsbehandlingssystem.
Det var knopskudt gennem årene og blevet så kompliceret at det både tog lang tid at blive superbruger og lang tid at vedligeholde.
Da en stor del af personalet samtidig er sæsonbaseret – fx studerende i deres sommerferie – var der en god business case i at få et nyt system.
SOS International hyrede mig til at kortlægge behov og udarbejde en klikbar prototype, der skulle fungere som kravspec og som værktøj til at sælge og verificere indhold og logik internt.
Gennem 6 mdr. lavede jeg desktop research og skitserede brugerscenarier i samarbejde med forskellige brugergrupper.
Mellem vores workshops samlede og viderebearbejdede jeg skitserne til en klikbar semidesignet prototype, der voksede fra workshop til workshop.
Med mellemrum blev prototypen præsenteret for udvalgte afdelinger og ledelsesgruppen. Som oftest til stående applaus.
Det siger selvfølgelig noget om mine evner, men det siger i højere grad noget om værdien af at involvere slutbrugeren i produktudvikling og præsentere resultatet i et format, der er umiddelbart forståeligt for alle uanset baggrund.
Et fagligt meget tilfredsstillende projekt, der kun lykkedes fordi SOS International havde modet til at gå den vej, og i øvrigt stillede med den sejeste IT projektleder jeg til dato har samarbejdet med – tak for det Hanne :).